REDEGJØRELSE ETTER ÅPENHETSLOVEN 1. INFORMASJON OM SELSKAPET
2.2 Arbeidet med Åpenhetsloven er forankret i Selskapets styre Styret har vedtatt at virksomheten skal arbeide aktivt med åpenhetsloven og overholde de plikter som følger av åpenhetsloven. Som et ledd i arbeidet har Selskapet oppnevnt en Patrick L Rindal -HMS/Personel ans som operativt ansvarlig for åpenhetsloven (den «åpenhetslovansvarlige»). Den åpenhetslovansvarlige har det operative ansvaret for å svare ut, og ved behov følge opp, mottatte informasjonsforespørsler. Den åpenhetslovansvarlige har også et operative ansvar for å følge opp leverandører og forretningspartnere, og for å foreta risikovurderinger. Dersom den åpenhetslovansvarlige oppdager at det er vesentlig risiko for negativ påvirkning, eller at det faktisk har skjedd en slik negativ påvirkning, skal den åpenhetslovsansvarlige sammen med Selskapets ledelse og/eller styre vurdere hvilke tiltak som skal iverksettes videre.
2.3 Informasjonsforespørsler Som et ledd i å sikre åpenhet og en god håndtering av informasjonsforespørsler fra «enhver», jf. åpenhetsloven § 6, har Selskapet valgt å legge ut informasjon på våre nettsider om åpenhetsloven. Vi har også lagt ut kontaktinformasjon for de som ønsker å sende inn informasjonsforespørsler og opprettet en egen e-postadresse (openhetsloven@malercompagniet/post) som første kontaktpunkt for henvendelser knyttet til Åpenhetsloven. Selskapet har valgt dette tiltaket for å gjøre det enkelt for allmennheten å vite hvor man skal henvende seg ved spørsmål. I tillegg bidrar en slik fast kontaktadresse til å strukturere og 2 forenkle oversikt over mottatte forespørsler og videre behandling av disse. Selskapet vil aktivt benytte mottatte forespørsler i det videre arbeidet med åpenhetsloven og ved de vurderinger som foretas. Siden lovens ikrafttredelse har Selskapet mottatt 1 informasjonsforespørsler. [Alle forespørsler har blitt besvart i løpet av [30 dager]. Den åpenhetslovansvarlige har fortløpende vurdert om informasjonsforespørslene har gitt grunn til ytterligere undersøkelser eller handling fra Selskapets side, men har ikke funnet dette nødvendig. Så vidt Selskapet kjenner til har heller ikke Selskapets svar på informasjonsforespørslene ført til at det har blitt iverksatt noen oppfølgingstiltak hos andre.]
2.4 Kartlegging av Selskapets leverandører Siden ikrafttredelsen av åpenhetsloven har Selskapet jobbet med en strukturert kartlegging av våre leverandører. Med grunnlag i forholdsmessighetsprinsippet, og for å prioritere arbeidet der vi mener Selskapet kan ha størst påvirkning, har hovedfokuset vært på å analysere risiko som gjør at selskapet kan danne seg et «risiko» bildet av leverandørene, som igjen utløser en prioriteringsliste der risikoen er størst, og begynne arbeidene med aktsomhetsvurdering innen disse områdene. Som et ledd i kartleggingen har Selskapet bedt leverandørene svare på ulike spørsmål knyttet til bedriftsstørrelse, forretningssted, helse- og sikkerhet, arbeidsrettigheter med mer («egenerklæringsskjema»). Vi fortsetter kartleggingen av våre leverandører som en del av Selskapets løpende aktsomhetsvurderinger. Frem til nå har ikke kartleggingen av Selskapets leverandørene inkludert underleverandører. Vi har like fullt stilt spørsmål om hvilke underleverandører leverandørene bruker i leveransen til Selskapet. Vi har også stilt spørsmål om leverandørene selv er underlagt åpenhetsloven, som i så fall betyr at de selv er forpliktet til foreta nødvendige vurderinger av sine leverandører. Den åpenhetslovansvarlige i Selskapet vil i samråd med ledelsen fortløpende vurdere behovet for å gjøre nærmere ytterligere undersøkelser av underleverandører.
Tom Rindal Patrick Rindal
Sist oppdatert 27 september 2023